top of page

Ohjeita lipunmyyjälle

Floud-lipunmyynin aloittaminen on pyritty tekemään mahdollisimman helpoksi, ja useimmissa tapauksissa ohjeita ei tarvita. Tähän on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä ja vinkkejä erikoistapauksiin.

Millaisiin tapahtumiin se sopii?

Floud-lipunmyynti sopii miltei millaiseen tapahtumaan tahansa. Koska kiinteitä kuluja ei ole, myös pienen lippumäärän myyminen on mielekästä. Toisaalta suurenkaan tapahtuman edellyttämä lippumäärä ei ole ongelma. Tarpeesi voi olla myös ilmoittautumisten kerääminen maksuttomaan tapahtumaan, jos esimerkiksi yleisömäärää pitää rajoittaa. Myös tämä onnistuu mainiosti, ja jos tapahtumasi on maksuton, myös Floudin lipunvälitys on maksutonta.

 

Tapahtumani on ilmainen. Voinko hyötyä lipunmyyntiominaisuudesta?

Moneen tapahtumaan pitää ennakkoilmoittautua, vaikka se olisikin maksuton. Tällaisiin Floud-lipunmyynti soveltuu mainiosti.

 

Paljonko se maksaa?

HUOM! Siirrymme 2.6.2024 uuteen hinnoitteluun: 2,9 % (+ alv) järjestäjältä ilman minimiveloitusta ja 1,25 € (sis. alv) per lippu kuluttajalta. Tutustu hintavertailuumme täällä »

 

23.5.2024 asti veloitamme 4,0 % + alv. 24 % myytyjen lippujen arvosta. Jos järjestävä organisaatio ei voi vähentää arvonlisäveroa, kulu on käytännössä n. 5 %. Minimiveloitus on 0,49 € / myyty lippu. Mitään aloitusmaksuja tai tapahtumakohtaisia minimiveloituksia ei ole. Näillä tiedoilla voitkin laskea, että ilmaistapahtumissa kulusi ovat pyöreät nolla euroa.

 

Miten teen lipunvälityssopimuksen Floudin kanssa?

Floud-lipunmyynti on osa Sanoman Menokoneen tapahtumailmoituslomaketta. Kun luot tapahtumaa, voit ottaa käyttöön lipunmyyntiominaisuuden. Tehdessäsi näin sinut ohjataan tekemään erillinen sopimus Floud Oy:n kanssa.

 

Sitooko lipunvälityssopimus minua tai organisaatiotani?

Ei sido. Jos haluat käyttää välillä kilpailijaa tai myydä samaan tapahtumaan lippuja usean välittäjän kautta, saat näin toimia.

 

Mitä tietoja tarvitsen, jotta voin myydä lippuja?

Tarvitset organisaation tilinumeron, jotta voimme tilittää lipputulot. Kysymme tilinumeron osana sopimusta, joten tarvitset sen, vaikka aikoisitkin tarjota vain ilmaisia lippuja. Lisäksi tarvitset organisaatiosi yritys- tai yhdistystunnuksen.

 

Voinko myydä paikkalippuja Floudin kautta?

Valitettavasti Floud ei toistaiseksi tue paikkalipullisia tapahtumia.

 

Milloin saan lipputulot?

Floud tilittää rahat ilmoittamallesi tilille viikon tapahtumasi loppumisen jälkeen.

 

Miksi en saa lipputuloja sitä mukaa, kun ihmiset ostavat lippuja?

Lipputulojen tilittäminen tapahtuman jälkeen on alan standardi. Se on tarkoitettu lippuja ostaneiden turvaksi tapahtuman perumisen varalta.

 

Kun määritän lipun hinnan, lomake kysyy ALV-kantaa. Mikä se on?

Teet Floudin kanssa sopimuksen lipunvälityksestä, emmekä voi antaa veroneuvontaa. Tapahtumien arvonlisävero on yleisesti 10 %, mutta tilaisuuden luonne voi vaikuttaa siihen. Vastuu oikean veroluokan valinnasta on puhtaasti tapahtumanjärjestäjällä.

 

Kun luon lipputyypit tapahtumaani, voi määrittää jokaiselle "Saatavilla enintään (kpl)". Miksi lomakkeessa on lisäksi erillinen kenttä "Vieraiden enimmäismäärä"?

Sinun ei välttämättä tarvitse määrittää vieraiden enimmäismäärää. Jos sinulla on esimerkiksi kaksi lipputyyppiä, joita on saatavilla 100 kpl kutakin, tapahtumasi on automaattisesti loppuunmyyty näiden loputtua. Joskus voi kuitenkin olla paikallaan määrittää kaikkien vieraiden suurin sallittu yhteismäärä erikseen. Esimerkki: Sinulla on tila, jossa saa olla kerrallaan enintään 50 ihmistä, ja myyt lipputyyppejä "Aikuiset" ja "Opiskelijat". Jos yrität arvata kohderyhmien suosion ja asetat kiintiöiksi vaikkapa 25 kpl kummallekin lipputyypille, voi olla, että toinen on pian loppuunmyyty ja toinen ei käy kaupaksi, jolloin et saa tapahtumaasi täyteen. Sen sijaan voit määritellä kummankin lipputyypin kiintiöksi 50 kpl (tai jättää voimaan oletuksen "Ei rajaa"). Menokone pitää huolta, että lippuja ei koskaan myydä yhteensä enempää kuin tapahtumakohtainen vieraiden enimmäismäärä.

Minulla on tapahtuma, jossa on useita tapahtuma-aikoja. Miten määritän lipputyypit?

Voit määrittää lipputyypit kahdella tavalla, jotka poikkeavat toisistaan oleellisesti. Luethan tämän huolellisesti, jotta osaat valita oikean.

1. Erilaiset lipputyypit riippuen vieraan valitsemasta tapahtuma-ajasta

 

Tapahtumasi edustaa tätä tyyppiä, mikäli yksi tai useampi seuraavista toteutuu:

- Lippujen hinnat riippuvat tapahtuma-ajasta, esim. perjantai on kalliimpi kuin torstai

- Tapahtumaasi voi ostaa esim. 1 tai 2 päivän lippuja tai kaikki tapahtuma-ajat kattavia lippuja

- Tapahtuma-aikoihin on saatavilla eri määrä lippuja (esim. perjantaille 500 ja torstaille 400)

- Esimerkki tällaisesta tapahtumasta: monipäiväinen festivaali

 

Jos tapahtumasi on tällainen:

- Luo vain yksi tapahtuma-aika, esim. to klo 15 – su klo 02

- Luo lipputyypit havainnollisilla nimillä, esim. ”Aikuiset, torstai 23.6.” tai ”Lapset, torstai 23.6.” ja määritä, kuinka monta kappaletta kutakin lipputyyppiä on myynnissä

- Voit kirjoittaa lisätietoa tapahtumakuvaukseen ja lipputyypin lisätietoihin

 

 

2. Samanlaiset lipputyypit jokaista tapahtuma-aikaa varten

 

Tapahtumasi edustaa tätä tyyppiä, mikäli:

- Lippujen hinnat ja saatavuudet ovat samat joka tapahtuma-ajalle

- Esimerkki tällaisesta tapahtumasta: opastettu kierros, joka toistuu saman hintaisena 15 kertaa ja johon mahtuu 20 henkilöä per kierros.

 

Jos tapahtumasi on tällainen:

- Luo jokainen tapahtuma-aika erikseen, esim. 23.6. klo 18, 24.6. klo 17 jne.

- Luo lipputyyppi/lipputyypit vain kerran, esim. ”Pääsylippu” ja määritä tarvittaessa tapahtuman vieraiden enimmäismäärä, joka koskee jokaista tapahtuma-aikaa (esim. opastetulle kierrokselle mahtuu kerrallaan 20 henkilöä). Riippumatta siitä, kuinka monta lipputyyppiä luot (esim. Aikuiset, opiskelijat, lapset), yhteen tapahtuma-aikaan ei voida myydä yhteensä enempää kuin 20 lippua.

- HUOM! Älä luo tapahtuma-aikakohtaisia lipputyyppejä, esim. ”Pääsylippu aikuiset 23.6.”, Pääsylippu aikuiset 24.6.” jne. Jokaista tapahtuma aikaa kohti on tarjolla samat liput, joten erillisten lipputyyppien luominen voisi johtaa tapahtumasi ylimyyntiin.

 

Haluan lopettaa ennakkolipunmyynnin hyvissä ajoin ennen tapahtumaa, että osaan varautua vieraiden määrään. Miten toimin?

Ellet toisin päätä, liput poistuvat myynnistä tapahtumasi loppuessa. Voit muuttaa tätä oletusarvoa tapahtuman ilmoituslomakkeen välilehdellä "Liput" kohdassa "Mukauta lipunmyynti".

 

Haluaisin muuttaa järjestystä, jossa lipputyypit näkyvät . Miten toimin?

Navigoi tapahtuman ilmoituslomakkeen välilehdelle "Liput", jossa voit lipputyypin nimen vasemmalta puolelta raahata lipputyypit haluamaasi järjestykseen.

 

Mitä tietoa saan lipun ostaneista?

Voit milloin tahansa ladata järjestäjäsivulta tapahtuman vieraslistan Toiminnot-valikon alta. Lista sisältää aina lipunostajan sähköpostiosoitteen ja lipunostohetken. Jos kysyt vierailtasi lisäkysymyksen tapahtumailmoituslomakkeella, myös jokaisen vieraan nimi kysytään pakollisena tietona.

 

Voinko saada vieraiden nimet nimikylttejä varten?

Kyllä voit. Kun luot tapahtumaa, valitse "Kysy vierailta lisätietoa". Tällöin myös nimi kysytään pakollisena tietona.

 

Voinko kysyä vierailta esimerkiksi, mitä yritystä he edustavat?

Kyllä voit. Kun luot tapahtumaa, valitse "Kysy vierailta lisätietoa".

 

Mihin voin käyttää vieraslistan tietoja?

Voit käyttää vieraiden sähköpostiosoitteita vain välttämättömään tiedottamiseen, esimerkiksi aikataulun muutoksista. Jos kysyt vierailta lisätietoa, voit käyttää tätä perustellusti esimerkiksi sopiviin ryhmäjakoihin, nimikylttien tulostamiseen ym. Lue huolellisesti kohta Lipunmyyjän sopimusehdot.

 

Miten tarkastan vieraiden liput?

Lataa maksuton Floud Check-in -sovellus iPhoneesi tai Android-puhelimeesi. Tämän jälkeen sinun pitää vain syöttää tapahtumakoodi, ja voit alkaa skannata lippuja. Löydät nelimerkkisen tapahtumakoodin järjestäjäsivulta tapahtuman nimen alta.

 

Voiko ulkopuolinen ovimies tarkastaa lippuja?

Kyllä voi. Ohjeista hänet lataamaan Floud Check-in -sovellus iPhoneensa tai Android-puhelimeensa. Usea käyttäjä voi skannata lippuja samaan tapahtumaan samalla tapahtumakoodilla samaan aikaan, jos tapahtumaasi on esimerkiksi useita sisäänkäyntejä.

 

Minun pitää peruttaa tapahtuma, ja siihen on jo myyty lippuja. Mitä teen?

Voit käyttää Peruuta tapahtuma -ominaisuutta. Löydät sen järjestäjäsivulta tapahtuman yhteydessä olevan Toiminnot-valikon alta. Huomioi kuitenkin, että kun vahvistat tapahtuman perumisen:

- tapahtumasi poistuu välittömästi Menokone-palvelusta

- kaikille tapahtumavieraille tiedotetaan automaattisesti sähköpostilla tapahtuman perumisesta

- kaikki lipunostajat saavat täysimääräisesti takaisin mahdollisesti maksamansa summan

- Floud pidättää normaalin lipunmyyntipalkkion kattamaan rahaliikennekulut.*

*) Floud pyytää organisaation laskutustiedot erillisen laskun lähettämistä varten.

 

Mistä saan apua ongelmatilanteissa?

Ota yhteyttä hello@floud.com

Päivitetty 23.6.2022

bottom of page